VIII. recept Julia Childtól - Quenelles de Volaille - Csirkegaluska besamel mártással sütve




Kicsit régen vettem elő Julia Child receptjeit. Sűrű volt az utóbbi időszak. Hamarosan vigaszképpen egy egész heti adaggal jelentkezem és egy-egy rövid könyvbéli betekintéssel. Ma már sokkal jobban érzem magam és ezért arra gondoltam, hogy mi lenne, ha megünnepelném egy szuper recepttel.  A mai könnyű főétel nagyon ígéretes és finom... Elhatároztam, hogy Julia Child összes könyvét és DVD-jét beszerzem, akár használtan is. Nem lesz kis dolog, mert itthon nehezen lehet hozzájutni ilyesmihez, de most fakanalat fel és irány a konyha :-)

 Az  alap tészta a quenelleshez/ galuskához és a puffancsokhoz is:

  • 1,5 literes lábas
  • 2,5 dl víz
  • 8,5 dkg vaj (vagy 6 ek. vagy 3/4 része a csomagnak)
  • 1 tk. só
  • 1/8 tk. bors
  • egy csipet szerecsendió
Tegyük fel a vizet, rakjuk bele a vajat és forraljuk fel a fűszerekkel együtt. Addig forrjon lassan, amíg a vaj el nem olvad. Közben mérjük ki a lisztet. 

  • 14 dkg liszt
  • Fa spatula vagy kanál
Vegyük le a tűzről a felolvasztott keveréket és az összes lisztet egyszerre beleöntve keverjük el a fakanállal néhány másodperc alatt. Majd tegyük vissza a tűzre egy-két percre, csak addig, hogy elváljon az edény falától a tészta.


  • 4 tojás
Ismét vegyük le a tűzről és egy kicsi mélyedést készítsünk a tészta közepébe kanállal. Azonnal törjük fel az első tojást a mélyedésbe. Rögtön dolgozzuk össze. Majd minden egyes tojással ugyanezt tegyük. A harmadik és negyedik tojást már nem szívja be olyan gyorsan a keverék.

Ezután többféle módon elkészíthetjük az alapot. Akár kisüthetjük puffancsokként is (sajtkrémmel megtöltve), de most nekünk nem ez a célunk. Majd egy kicsit később ezt is megosztom Veletek! :-)

A galuskákat halas, rákos, homáros, lazacos, borjúhúsos, csirkés, pulykás... változatokban is el lehet készíteni. Nekem most  a csirkésre esett a választásom. 
Folytatjuk az előző tésztát.

  • 2 csésze húst ír én kb. 30 dkg hússal számoltam 
  • Lobogó csirke vagy marha húsleves vagy sós víz

A húst péppé daráljuk és a tésztához keverjük.
Majd vizet/ leves forralunk. Két evőkanál segítségével takaros, közelt egyforma galuskákat formázunk. Tipp: mint a májgaluskánál, itt is érdemes benedvesíteni a kanalakat. 15-20 perc alatt megfőzzük és lecsepegtetjük a galuskákat. Kivajazunk egy tűzálló edényt és szép sorjában belehelyezzük a kifőtt tésztákat.

Julia Child háromféle opciót ajánl fel a tálalásra.
Én ebből a gnocchihoz társított sajtszószt választottam ki. 

SAJTSZÓSZ
Hozzávalók 3 csészényi adaghoz ( kb. 7,2 dl)
  • 4 ek. vaj
  • 4,5 ek. liszt
  • 3 csésze felforralt tej (7,2 dl)
  • 3/4 tk. só
  • 1/8 tk. bors
  • egy nagy csipet szerecsendió
 A lisztet a vajjal összefőzzük kb. 2 perc alatt úgy, hogy ne piruljon meg. Majd levesszük az edényt a tűzről és hozzákeverjük a tejet és a fűszereket. Majd újabb 1 percre visszatesszük a tűzre és kevergetjük.


  • 3/4 csésze reszelt svájci sajt ( kb. 3 uncia= kb. 8,5 dkg)
Ismét levesszük a tűzről a szószt és hozzáadjuk a sajtot és addig keverjük, míg el nem olvad. Ezután megkóstoljuk az ízét, esetleg fűszerezünk, sózunk még. 
Leöntjük a galuskákat az öntettel és máris mehet a sütőbe közepes fokozaton 30-40 percre, addig míg ilyen szép aranybarna nem lesz a teteje, mint a mellékelt képen


Saját véleményem:
Mennyei! Én fél adagból készítettem és így is 12 db galuska született. A mártást pedig bűn kihagyni és nem rásütni. Tökéletes egytálétel és bőven elég, ha van otthon hozzá 15 dekányi húsunk (bármilyen hal, szárnyas, rák, borjú...). Elterveztem, hogy a rákosat és a halasat is biztosan kipróbálom. De biztosan megosztom Veletek. Egy picit több sót is elbír a mártás és a galuska is ( 1 plusz teáskanál), de ez csak a mi szánk íze szerint mérlegelve. Aránylag gyorsan elkészíthető nem is olyan nagy munkával. Sós vízben főztem ki a galuskákat és még így is nagyon finom volt, de ha marad a hétvégéről egy kis húsleves, akkor abban bátran kifőzhetitek a tésztát. A sajt pedig most olyan volt, amilyen éppen akadt itthon:-) Remélem elnyeri tetszéseteket.

Ez a kép Chicagoban készült 1978-ban egy főző bemutató alkalmával
 Kép forrása: http://anuneducatedpalate.com

Idézet Julia Child - Életem Franciaországban című könyvéből:

"Ez a könyv olyasmiről szól, amit életem nagy részében nagyon szerettem: a férjemről. Paul Childról, a gyönyörű Franciaországról,azaz la belle France-ról; no meg a főzés és az evés sok-sok öröméről. Ez a könyv bizonyos szempontból újdonság számomra: ez alkalommal receptgyűjtemény helyett egymáshoz kapcsolódó önéletrajzi történeteket raktam össze, főként az 1948 és 1954 között Párizsban és Marseille-ben töltött évekre, valamint néhány későbbi provance-i kalandunkra összpontosítva. Azok a korai évek Franciaországban életem legszebb évei közé tartoztak. Döntő korszakot jelentettek átalakulásomban, melynek során megtaláltam valódi hivatásomat, megtapasztaltam az érzékek ébredését, és olyan nagyszerűen szórakoztam, hogy közben szinte egy lélegzetvételnyi időre sem álltam meg. Mielőtt Franciaországba költöztem, az élet nem készített fel arra, ami ott várt rám. Fehér angolszász protestáns, felső-középosztálybeli családban nőttem fel kényelmes körülmények között, a napos és cseppet sem intellektuális Pasadenaban, Kaliforniában. Apám, John McWilliams konzervatív üzletember volt, aki a család ingatlanvagyonát igazgatta; anyám, Carolyne, akit a családban csak Carónak hívtunk, igen szívélyes társasági ember hírében állt. Ám rangjabeli társnőihez  hasonlóan ő sem töltött sok időt a konyhában. Időnként kiruccant oda, hogy összeüssön egy sütőporos kekszet, esetleg egy-egy sajtos vagy füstölt tőkehalas ételt, de nem volt szakácsnő. Mint ahogyan én sem voltam az. Kislány koromban semmiféle érdeklődést nem mutattam a tűzhely iránt. Mindig egészséges étvágyam volt, különösen szerettem a kaliforniai csodálatos húsokat és friss zöldségeket, de a főzésre sohasem buzdított senki, és én magam sem láttam különösebb értelmét nekifogni. Családunknak volt egy sor fizetett szakácsa, akik hatalmas adagokat készítettek nekünk a tipikus amerikai fogásokból: zsírban sült csirkéből vajas krumplipürével és spenótkrémmel; vagy jókora zsíros, csontos hátszínszeleteket; vagy már korosodó birkák alaposan átsütött - nem pedig franciásan, éppen csak rózsaszínre sütött- combjából; és minden mellé barna mártás és zöld mentaszósz dukált. Ízletes, ám kifinomultnak éppenséggel nem nevezhető ételek voltak ezek."




Az előrendelés miatt szinte az elsők között vehettem át Julia Child Életem Franciaországban című könyvét. Közel 5 óra alatt "felfaltam" minden betűjét. Zseniális, humoros és érdekes! 

Tipp: Aki szeretné elolvasni a művet,a Kelly Kiadótól rendelje meg közvetlenül. Sokkal barátibb áron juthat hozzá és nagyon korrekt és gyors ügyintézésben részesülhet. Az ország bármely területén (ahol van) Pick Pack ponton keresztül is átvehetitek a könyvet.  
A link: http://kellykiado.hu/konyvek/eletem-franciaorszagban.html
 
Paul Child mesés fotó külön érdekességként szolgálnak! Fantasztikusak! 
Íme egy kis ízelítő:

Bon Appétít :-)



Népszerű bejegyzések