2012. február 4., szombat

Hájas tészta alaprecept




Hájas tészta alaprecept bármilyen készítményhez
Elkészítés kb. 2 óra

70 dkg liszt
40 dkg tisztított, darált sertésháj
3 ek. tejföl
1 db tojás
1 kk. só
1 kk. cukor
1 dl fehér bor
1 dl szódavíz
1 ek. ecet


Töltéshez: lekvár, porcukor, dió töltelék.

A képen a régi családi receptünk látható:-)
 



 Az elején kell kezdenem a dolgokat. A fodorhájat disznóvágáskor leszedjük és hagyjuk megdermedni. Majd fogjuk, lekaparjuk a hártyáról, mint a képen éppen Apa teszi, majd kisebb darabokra vágjuk és ledaráljuk. Ez az elkészítés alapja. Ha ezzel megvagyunk, akkor már egy kicsit könnyebb minden. Gyönyörű, tiszta, fehér hájat kapunk. Ebből lesz a mi saját bejáratú leveles tésztánk.








 Az én Nagymamám ( mellékelten láthattok egy fiatalkori fotót) is így készítette ezt  a süteményt. A Nagynéném tőle sajátított el számtalan finomságot és nagy mestere a hájas tészta készítésének is. Most vele együtt mutatom be az elsajátított praktikákat egy pohár jó fehér bor kíséretében, Óföldeák egyik hangulatosan berendezett vidéki házikójában, ahol a hagyományok és a modern világ kényelmesen megfér. 


 





A hájat 10 dkg liszttel összedolgozzuk, habosra( fehérre keverjük) és hidegre tesszük.
A többi anyagból rétes tésztát készítünk. Bort azért adunk hozzá, hogy a benne található alkohol még jobban megemelje a tésztát. Jól kidolgozzuk, simára, hólyagosra a tésztát. Én kézzel dagasztottam. Mondhatni nem könnyű munka, de megéri. 15 percig pihentetjük.
Utána a tésztát vékonyra kinyújtjuk lisztezett deszkán a tésztát és a lisztes hájat egy késsel kicsi darabokban rákenjük. Nem nyomkodjuk, csak rásimítjuk. Ez az egészet óvatosan összetekerjük, mint egy nagy szőnyeget és nyújtófával lazán, de óvatosan ellapítjuk. Ezt az óriási téglalapot négybe hajtjuk. Először a két szélét a feléig, majd az így kapott téglalapot ismét félbe. 20 percet pihentetjük hideg helyen és ezt a folyamatot még kétszer ismételjük. 

Végül lisztezett deszkán kb. fél cm vastagságúra kinyújtom és a tűzhely lángjánál megforrósított késsel téglalapokra osztom ( kb. 12*8 cm széles) a tésztát. Sercegjen, amikor vágjuk! Így szép és ép széleket kapunk. Ha kell melegítsük újra a kést, ha elhűl. A téglalapocskákat a kés hegyével félbe hajtjuk és a késsel sima, tiszta tepsire helyezzük. Ne nyomódjon! Ha diós-mazsolás töltelékkel készítjük, azt még sütés előtt tegyük bele. A darált diót, mazsolával és némi tejjel összekeverjük. Ne legyen folyós
Forró sütőbe tesszük és kb. 15-20 perc alatt készre sütjük. Szép arany színű legyen. Gyönyörűen megemelkedik és réteges lesz. 
Utólag megkenjük barack vagy szilva lekvárral és egy kis porcukorral is megszórhatjuk. Végül az egész folyamatot képekben is megtekinthetitek. 

 
Lehet, hogy hosszadalmas procedúrának tűnik első hallásra, de egy kis hagyomány és a finom ízek mindenért kárpótolnak.
Készíthetünk ebből a tésztából krémes lapot, túrós batyut, kiflit, pogácsát, sós stanglit... Szóval nagyon sokoldalú tészta és összegyúrva a fagyasztóban is eláll 1-2 hónapig.

Remélem kedvet kaptok néhányan ehhez a tradicionális édességhez. Én már tarte tatint is készítettem belőle és sokkal jobb, mint a bolti leveles tészta. A másik, hogy tudom miből készül és kis adagokban lefagyasztva bármikor süthetek valamit Fecómnak. Kenyérsütőben dagasztottam ki legutóbb a tésztát és nagyon szép hólyagos lett. Fehér bor híján pedig vörös borral pótoltam. Semmi baja nem lett, maximum csak egy kicsi sötétebb színt kapott.
Legyen szép napotok!




37 megjegyzés:

  1. Ez ám az alapos és tudatos hagyományőrzés! Köszönjük!

    VálaszTörlés
  2. Örülök, ha tetszett. Számomra nagyon fontos a családi hagyományok és értékek megőrzése. Természetesen az újak teremtése is:-) Legyen szép napod!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Ági,
    örülök hogy leírtad és fényképekkel dokumentáltad ezt a receptet. Jó látni, hogy vagyunk még néhányan, akik szeretünk a konyhában serénykedni :)
    35 évesen nem biztos hogy büszke lennék arra, ha a nagymamákhoz hasonlítanak, de ha a főztöm (és a süteményeim) miatt teszik, akkor igenis büszke vagyok :)
    Köszönöm hogy megosztottad a tudásod!
    Üdvözlettel: Tímea

    VálaszTörlés
  4. Kedves Tímea!
    Nagyon, de nagyon köszönöm kedves soraidat! A szívemet melengetik a fenti mondatok. Örülök, hogy nagymamám örökségét megoszthattam többek között Veled is!

    További örömteli serénykedést kívánok Neked a konyhában!

    Tóth-Nacsa Ági

    VálaszTörlés
  5. Kedves Ági!
    Örülök a receptnek, nem igazán voltak eddig sikereim a hájas sütésével.
    Több receptet is próbáltam már.
    Ugye jól értelmezem, hogy a hájat egyszerre kell a tésztára kenni, és nem
    mind a három hajtogatáskor kell kenni?
    Üdv: Ili

    VálaszTörlés
  6. Kedves Ili!

    Igen egyszerre kell rákenni a hájat! Próbáld ki, remélem sikerülni fog ez a süti!
    Jó sütögetést kívánok!

    Ági

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm szépen,hogy ezt a hagyományos hájas tészta receptjét megírtad. Nagyon vágytam már rá,hogy valahonnan megszerezzem,mert ilyen hájast csak anyukám tudott sütni.Sajnos Ő már nincs köztünk.
    Mégegyszer köszönöm

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szép az oldalad, a képek és a kedves soraid. Most állok neki a hájas tésztának (tavaly már csináltam és az is jól sikerült, remélem ez is jó lesz). Tényleg finom ez a tészta, de ami még jobb benne, hogy "hagyománya", "története" van. Nem egyszerűen csak egy szelet Dobos torta, vagy csokoládé torta vagy a "Magyarország tortája". Ez a sütemény emlékekkel van tele, legalábbis nálunk...
    Minden jót kívánok neked (nektek) és persze azoknak is akik velem együtt nem "csak" jó ízekre vágynak, hanem a hangulatra ami ezzel együtt jár...
    Üdv. Ibolya

    VálaszTörlés
  9. Először is bocsánatot kérek mindkettőtöktől, hogy most válaszolok.

    Kedves Névtelen!
    Örömmel olvastam soraidat és bízom benne, hogy a recept alapján sikerül Anyukád finomságának ízeit előcsalogatni a múltból. Sajnos tényleg sok-sok finomságot magukkal visznek imádott szeretteink, de az élet néha valahogy mégis ad egy esélyt egy-egy régi íz felelevenítésére! Boldog Új Esztendőt és Jó sütögetést kívánok Neked!

    Kedves Ibolya!
    Tündér vagy, köszönöm kedves szavaidat és örülök, ha tetszik az oldal. Annyira jól írtad le, hogy ennek a tésztának története van. Minden családnál más-más szép emléket idéz fel. Itt Pesten már több embernek sütöttem hájast és azt mondták, hogy nagymamám, anyukák finomságának ízeit idézem meg. A szívemet melengették ekkor, mivel a gyermekkor emlékeibe ringathattam őket egy kicsit. Örömökben és Finomságokban Gazdag Új Esztendőt Kívánok Neked és Családodnak!

    VálaszTörlés
  10. Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a receptet és a képek segítségével nagyon megkönnyítetted a megértést.Annyit szeretnék kérdezni, hogy ha háj helyett esetleg friss fehér szalonnát darálnék le, akkor is jó lenne, vagy ez csak hájjal finom?
    Köszönöm szépen válaszod!
    Boldog új évet és minden jót kívánok!
    Kati

    VálaszTörlés
  11. Kedves Kati!

    Örülök, ha hasznos segítség ez a kis fotós beszámoló. Én csak hájat ajánlanék. A zsírral nincs tapasztalatom, de én úgy gondolom, hogy nem állna így össze az egész sütemény.
    Köszönöm a jókívánságot! Én is sikerekben és finomságokban gazdag új esztendőd kívánok Neked!

    Ági

    VálaszTörlés
  12. Nagyon örülök hogy rátaláltam erre a receptre Köszönöm szépen hogy felteted

    Hogy milyen jól sikkerült ! mindnekinek ajánlom
    köszönet érte

    VálaszTörlés
  13. Kedves Névtelen! Az ilyen hozzászólásokért érdemes kutálkodnom :-) Nagyon köszönöm! Örülök, hogy sikerült a finom hájas!

    VálaszTörlés
  14. marti magdolnamárcius 01, 2013

    Meg ilyen felturtes modszert nem is halottam , orulok en is a hagyomanynak es persze a kozzetetelnek , ki is probalom , udvozletem, marti570516@yahoo.com

    VálaszTörlés
  15. Kedves Márti! Nagyon köszönöm a kedves szavakat! Bízom benne, hogy örömét leli ebben a süteményben!

    VálaszTörlés
  16. Kedves ÁGI! sokat keresgéltem már, számtalan régi szakácskönyvet átnéztem és a neten is bogarásztam, de nem találtam az igazit. Édesanyám és a nagymamám is rengeteg finom hájas tésztát sütött. Nemrégiben eszembe jutott, hogy már vagy 10 éve nem ettünk ilyen finomságot. Édesanyám sajnos, már nincs velünk, Tőle nem tudom megkérdezni. Halvány emlékeim voltak, hogyan is csinálta, de a pontos receptre nem emlékeztem. Ő mindig azt mondta, a jó hájas titka hogy a "homlokod vizes legyen". Köszönöm, hogy feltetted ezt a régi receptet. Így most az unokáim is megismerhetik ( már, ha sikerül) a régi ízeket. Üdvözlettel VÉva

    VálaszTörlés
  17. Kedves Éva! Pontosan a múlt héten írtam az egyik bejegyzésben, hogy szakadt a homlokomról a víz, mire kidagasztottam majdnem 5 kilónyi hájas tésztát kézzel. Csak egyetérthetek a kedves Édesanyja megállapításával! Bízom benne, hogy ezzel a recepttel sikere lesz és megidézi a régi ízeket! Köszönöm a kedves sorokat és bízom benne, hogy az unokái is megismerhetik ez alapján a recept alapján a Dédmamájuk süteményét!
    Szép hétvégét kívánok! Ági

    VálaszTörlés
  18. Kedves Ági !

    Nagyon régen csináltam hájas tésztát akkor siker élményben volt részem.
    Most kaptam hájat és a recepted szerint megsütöttem a tészát, de nem sikerült.
    Nem volt leveles a tésztám nem tudom,hogy miért nem sikerült.

    Üdv:Piroska

    VálaszTörlés
  19. Kedves Ági!

    Háromgyermekes anyuka vagyok, és a gyermekeim nagyon szeretik a sütiket. Drága nagyim szokott nekünk mindig hájas tésztát sütni, mióta nincs velünk azóta nem ettem olyan igazi hájas sütit. Gondoltam egy nagyot, és kipróbáltam a receptedet, azt gondolom megért minden fáradtságot, istenien sikerült. Nagyon örülök hogy rátaláltam az oldaladra, máskor is szívesen próbálom a receptjeidet.
    Mégegyszer nagyon köszönöm!

    Péczné Figer Szilvia

    VálaszTörlés
  20. Kedves Piroska!

    Sajnálom, hogy nem sikerült a tészta. Több összetevője/oka lehet ennek! Például nekem sem sikerül, ha nem elég forró a sütő. Ez az alapja! Még én is belefutok ebbe a problémába. A másik, hogy valóban hideg helyen kell pihentetni a hajtogatások között és ha azonnal nem kerül felhasználásra, akkor a továbbiakban is hűtőben vagy hideg helyen kell tartani. A harmadik fontos tényező pedig a háj. Érett, tehát nem fiatal sertés hájából készülhet el a tökéletes tészta. Bízom benne, hogy következő alkalommal siker koronázza a süteményét!

    VálaszTörlés
  21. Kedves Szilvi!

    Nagyon köszönöm a kedves és megható sorokat! Igazán boldog vagyok, hogy a drága Nagyitok sütijét megidézhettétek! Gratulálok a három csemetéhez és nagyon köszönöm a bizalmat, amit a receptjeimnek előre megszavaztál!
    Jó sütögetést kívánok!
    Tóth-Nacsa Ági
    Ági

    VálaszTörlés
  22. Szia Ági.Szuper jó a recept.Nem is fűzök hozzá több kommentet. :D ÜDV.Marianna.

    VálaszTörlés
  23. Kedves Ágika én is most próbálom ki a remek receptedet remélem siker lesz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sára! Bízom benne, hogy jól sikerült a sütemény és ízlett a családnak! Kellemes Ünnepeket kívánok!

      Törlés
  24. Kedves Ági,

    Megsütöttem ,nagyon finom lett.
    Pedig unokáim nagy kritikusok, ízlett nekik.
    A nagymamád receptje, Nagynénéd és a te jóvoltodból ,sokáig gazdagítja a magyar konyhát.


    Köszönettel: Hilda

    VálaszTörlés
  25. Kedves Hilda!

    Nagyon köszönöm a kedves visszajelzést! Örülök, hogy sikerült örömet szerezni az unokáknak! Kellemes Ünnepeket kívánok!

    Ági

    VálaszTörlés
  26. Szeretnem kerdezni hogy a haj akor is jo ha nem epen a disznovagaskor hasznalom fel hanem majd csak ra 3napra.? Utoirat adig a hutoben tartotam

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen jó! Én vagy a disznóvágás napján, vagy pedig másnap szoktam megtisztítani és ledarálni! Az a lényeg, hogy tisztítás előtt jól meredjen ki a háj. Egyébként tökéletes a hűtő! Nem lesz baja 3 nap alatt! Volt olyan eset, hogy 1 hétig tartottam a hűtőben (nem a fagyasztóban) és egy szál gond sem merült fel. A maradékot pedig mindig 40 dkg-os csomagokra osztom és ellapítva fagyasztóba teszem. Jó sütögetést kívánok :-)

      Törlés
  27. Kedves Ági!

    Fenti recepted alapján készítettem hájas sütit. Nem az első alkalom, hogy sütöttem, de most vagyok igazán elégedett az eredménnyel. Az íze már korábban is fantasztikus volt, de most már az állaga is az. Olyan leveles lett, mint egy könyv, szép vékony lapokkal.
    Köszönet Áginak a receptért.

    Üdv.,
    Józsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Józsi!

      Nagyon köszönöm a kedves visszajelzést.
      Boldog vagyok, hogy tökéletesen sikerült a tészta. Süsse meg még sokszor és lelje benne örömét!

      Üdvözlettel

      Tóth-Nacsa Ági - Boldog Kukta

      Törlés
  28. nagyon jól illusztrálva, és leírva megtalálható a jó hájas tészta recept.

    VálaszTörlés
  29. Ma éppen hájast készítek. Nálam ez már nagyon régi időre nyúlik vissza. Még gyerekkoromra, ahol minden évben vágtunk disznót, és mindig készült hájas kráfli. Mi így nevezzük. Most is minden évben disznóvágáskor egész évre lefagyasztok hájast, így nem gond ha megkívánjuk. Mindenki szereti. A fázisfotók felrakása szuper ötlet volt Tőled, mert nemcsak a hagyományokat de a megvalósítást is megőrizhetjük és folytathatjuk. :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogyan olvasom a ti családotokban is tradíció :-) Örülök, ha tetszenek a fázis fotók. Így a bonyolultabb részek is átláthatóbbak!

      Törlés
  30. Nagyon szepen koszonjuk a receptet,eszmeletlen finom es egyszeru.Tenyleg jo latni hogy van mas is aki hagyomany orzo,en is probalok egyre tobb dolgot itthon el kesziteni. :-) A bor helyett en kis palinkat raktam bele a tesztaba,attol is finom lett nagyon.
    Udv Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Laci! Nagyon köszönöm a kedves visszajelzést! A pálinka is jó ötlet lehet, majd kipróbálom én is :-) További jó sütögetést kívánok!
      Tóth-Nacsa Ági

      Törlés