Ropogós sertéscsülök egyszerűen


Ez az egyszerű, ámde annál ízletesebb finomság az egész családnak örömet okoz. A színtiszta omlós hús az alakjára ügyelő anyukának, a zsírosabb részek az ízletes falatokat kedvelő apukának, a ropogós bőrös szeletek a  vidám gyerkőcöknek és a nagy szaftos csont a család kutymorgójának. Mondtam én, hogy mindenki megtalálja a maga kedvenc részét :-)

Anyukámtól tanult receptemet osztom meg Veletek kicsit a saját ízlésünkre alakítva. Karácsonyra tökéletes eledel. Általában vasárnapra készítette Édesanyám az óriás csülköt (ennél jóval nagyobb kivitelben) az apró családnak. Mi négyen vagyunk testvérek és egy-egy hétvégi ebédkor hatan ültük körbe a családi asztalt. Élveztem és a mai napig élvezem minden pillanatát. Csak most már életünk párjaival, unaokaöcsibocsunkkal kiegészítve falatozunk. Közben okosakat mondunk az élet nagy dolgairól, élvezzük az ízeket, elkortyolunk egy finom pohár bort, és a végén a romok felett még hosszasan tesszük a törvény az asztalt körbeülve :-) 

Emlékszem az én ex-vőlegényemet ezzel a menüvel varázsoltam el az első pesti látogatásaim egyikén. Ő már a fővárosban élt, én pedig a jogi egyetem padját kezdtem koptatni. A piaci bevásárlás elég vicces volt. A hentes az istenért sem akarta megérteni, hogy hogyan kérem a csülköt, ezért a végén már méregbe gurultam és mondtam, hogy adja ide egészben. Gondolhatjátok, hogy egy 6 kg-os darabbal baktattam haza :-) Vagy 2 kg húst lefejtettem róla, mire a takaros formát megkaptam. De a csülök végül elkészült és az ex-vőlegényem, ma már az én imádott férjem!:-)


Hozzávalók 4 személyre:

Húshoz:
2,5 - 3 kg -os csontos csülök
4 db babérlevél
4 gerezd fokhagyma + 6 gerezd a tűzdeléshez
4 szem fekete bors
4 szem borókabogyó (elhagyható)
1 ek. só
víz

Körethez:
1 kg burgonya
2 nagy fej vöröshagyma
4 db paradicsom
2 db tv paprika
só 
víz

Elkészítése:

1. A csülköt tegyétek egy nagy fazékba és öntsétek fel vízzel, úgy, hogy bőven ellepje a húst.
2. Tegyétek hozzá a fűszereket, a sót és a fokhagymákat kettévágva.

3. Alacsony fokozaton (kb. 3-as) a fedővel lefedett cupákot 2-2,5 órán át főzzük. 

4. A körethez a zöldségeket megpucoljuk és karikára vágjuk. 

5. Egy tepsibe belerakjuk először a burgonyát,majd a hagymát, paradicsomot és paprikát. Megsózzuk ízlés szerint ( de kb. 1 ek. biztosan kell) és kb. 1 l vizet öntünk rájuk.
6. Ha letelik a 2-2,5 óra főzés, akkor a zöldségek tetejére helyezem a csülköt, megtűzdelem a 6 gerezd fokhagymával és irány a sütő. Én előző nap meg szoktam főzni a csülköt és egy éjszakát a hűtőben pihen.

7. Szóval irány a sütő közepes fokozaton 1 órán át pirul. Egyszer megforgatom ez idő alatt. Végül még egy kb. 30 perces nyálcsorgató időszak vár ránk. 7-es (nagy) fokozaton pirosra, ropogósra sütöm mindkét oldalát. Ekkorra a zöldségek is megpuhulnak. 

Finom, behűtött sört vagy egy kis vörösbort a Varga pincészet gyöngyszemeiből igyatok kísérőnek. Természetesen a lágy kenyér elmaradhatatlan kísérője a ropogós részeknek!

Bízom benne, hogy ti is hangulatos perceket töltötök majd a családdal az asztalnál.

Legyen szép hétvégétek!






Népszerű bejegyzések