Egy bejgli sütő éjszakája :-)




Arra vállalkoztam, hogy megsütöm az egész családnak az idei bejgli adagot. Éjszaka...mert szegény Fecim éjszakás és ilyenkor én is az vagyok. Csak úgy spontán szolidaritásból és azért is, hogy ne unatkozzak!








Ez a recept Fecóm imádott Mamájáé. Sajnos Ő már csak fentről figyelheti konyhai partizánkodásaimat. Nagyon szerettem, habár csak rövid időt kaptunk az élettől, hogy megismerjük egymást. Fantasztikus nő volt, mindig mosolygott. Rengeteg lakodalomba Ő sütötte a finomabbnál finomabb süteményeket a násznépnek, ami nem kis dolog egy több száz fős rendezvénynél. Igazi profi volt! Íme egy fiatalkori kép!







Szóval a mai éjszaka volt a kiválasztott nap a sütögetésre. A végtermék 16 bejgli, mai napra menü és Dolce Vita oldalán található karamell likőr 2 liternyi kiadásban. Nyugi, ez több család adagja. Igaz volt egy kis holtpontom, amikor úgy gondoltam, hogy inkább megiszom a 7,5 deciliter whiskyt és bungee jumpingolok egyet az erkélyről :-) De nem tettem és örülök, mert így az egész klánnak nagyon nagy boldogságot okozhatok. Természetesen az elkészítési idő jóval rövidebb 4 darab bejglinél. Ezért ne rémüljön meg senki sem a leírtakon.



Hozzávalók 4 db 20*30 cm-es laphoz:
50 dkg liszt
12,5 dkg vaj/margarin
12,5 dkg sertés zsír
2 db egész tojás 
5 dkg cukor
2 dkg élesztő
2 dl tej
pici só

liszt a nyújtáshoz megkenéshez 2 db tojás


Töltelék: 
Dió: 
- 40 dkg darált dióbél
- 2 tk. citromhéj
- 2,5 dl tej
- 15 dkg cukor

Mák: 
- 40 dkg darált mák
- 15 dkg cukor
- 2,5 dl tej
- 1 ek. vaníliás cukor

  • 21:30 - Indul a nagyüzem:-)Tehát nekikezdtem a bejglinek a kiváló minőségű alapanyagokkal. Erre mindig odafigyelek. Megpróbálok mindenből házi változatot vásárolni. Az élesztőt tejben egy csipet cukorral felfuttattam. Elmorzsoltam a zsiradékokat a liszttel, majd összegyúrtam a többi hozzávalóval és a felfuttatott élesztővel. Akinek van kenyérsütője vagy dagasztókaros robotgépe, azok könnyebben és gyorsabban boldogulnak. Megéri. Fontos, hogy a lisztek nem minden esetben azonos minőségűek. Sikértartalomtól függően ha túl kemény a tészta, adjunk még hozzá tejet, ha pedig túl lágy, akkor gyúrjunk hozzá még lisztet. A lényeg, hogy könnyen nyújtható, nem ragadó tésztát készítsünk belőle. Az első kiló lisztet a kenyérsütő dagasztotta velem szinkronban. Én pedig a két mancsommal dolgoztam át a második kiló bejgli tésztát.Először kicsit lágy volt a tészta, de még egy kis liszt segített a problémán.

  • 22:00 - A tésztát mérlegen pontosan kimérve! 4 egyenlő részre osztottam. Tálcára tettem és folpackal lefedtem (azért kell, hogy ne legyen kérges a tészta a hűtőben történő szikkadáskor), majd irány a hűtő. Minimum 1, maximum 2 órát pihentethetjük így. Tovább ne, mert a bejgli kirepedésének megnövekedik az esélye.

  • 0:00 - Irány a konyha! A hűtőből mindig csak egy tésztát vegyünk ki a lisztezett munkafelületre, virgoljuk (formázzuk körkörös mozdulatokkal kerekre) és elkezdhetjük a nyújtást! Mialatt a tészta a hőtőben pihen elkészítettem a tölteléket is! Utólag megvilágosodtam: kb. 32 tekercsnyi tölteléket sikerült bevásárolni. Hajrá Ági :-) De ez legyen a legnagyobb probléma. A maradék a szekrényben elfér! A darált mákhoz és dióhoz hozzáadtam a cukrot/ citromhéjat és hozzáöntöttem a tejet. A lényeg, hogy sűrű, spatulával kenhető legyen a massza. Ahogy áll a massza, úgy sűrűsödik a cukor-tej kombó miatt! Fontos, hogy 1:1 arányban készüljön a tészta. Ha 20 dkg tésztát nyújtunk ki, akkor 20 dkg tölteléket teszünk bele. 

  • 0:45 - Essünk neki... csak nyújtok, csak nyújtok, kenegetem a tölteléket, 1, 2, 3, 4, 5...6....7... Már elvesztettem a fonalat. A tésztából lisztezett felületen körülbelül 20x30 cm-es lapot nyújtottam kb 0,5 cm egyenletesen vastagot. FONTOS! Ahány dkg a tészta, annyi kenhető, nem lágy tölteléket simítottam rá spatulával. A szélektől körülbelül 1-2 centit elhagytam, ide nem került töltelék. A széleket visszahajtottam és a tenyerem oldalával lelapítottam egy kicsit, hogy ne legyen pufók a vége sülés után és ne csorogjon ki a töltelék. Ezután szorosan feltekertem a bejglit. Szép hengereket készítettem belőlük. és egy kicsit még meg is görgettem az asztalon a vonzó idomokért. Kb. 3-ig szórakoztam ezzel a folyamattal.

  • 3:15 - Sütőpapírral kibélelt tepsibe helyeztem a bejgliket. Megkenegettem a süteményeket 2 db felvert tojássárgájával és addig pihentetem meleg szobahőmérsékleten, amíg simogathatóak nem lesznek, tehát nem ragadnak a tojássárgájától a rudak.
  • 4:30 - Eljött a tojásfehérjés kezelés pillanata. Alaposan átkenem a tojássárgájával befedett bejgliket. Ezután 30 perc pihentetés következik a zimankós, hideg szabadban (vagy a hűtőben). Csak azért, hogy egy kis világot is lásson a süti. A sütőt legnagyobb fokozaton előmelegítem addig!

  • 5:00 - Bevetés indul. Megszurkálom egy hurkapálcával a sütőpapíron pihenő bejglik oldalát és tetejét. Ezt nem szabad elfeledni. Így távozik belőlük a gőz és nem reped ki a bejgli oldala. 20 maximum 25 perc és végre az enyém a sok-sok finom bejgli. Tippként írok le, hogy én nagyon szeretem az Auchanos barna sütőpapírt. Nálam ez vált be.

  • 5:30 - Projekt vége! Illatozó aranybarna bejglik pihennek a rácson. Őszinte leszek itt még egy másik 8-as adag ment a sütő mélyére és végül 6 órára végeztem is mindennel. Gyönyörűek! Megérte a sok fáradozást. A diós töltelékhez reszelhettek narancshéjat, a mákba reszelhettek almát (de akkor a folyadék mennyiségét csökkentsétek!).
Közben Fecómmal is sikerült megvitatni az élet nagy dolgait telefonon, a mai ebéd is elkészült és a mesés karamell likőr...elmondhatatlan... próbáljátok ki, szóval az is a hűtőben pihen.
Hamarosan megérkezik az én Fecim és belekezdünk a nagy délelőtti durmolásba!

Legyen szép napotok! 

TIPP: Az évek során kitapasztaltam a bejgli készítését, de még így is van, hogy kireped. A házi pékek csoportjában találkoztam a egy praktikával. A legrémesebben kirepedt bejgli is szebbé varázsolható, ha egy sütőpapírt félbehajtunk, majd közé tesszük a bejglit  még melegen!!! és szorosan összenyomjuk a papírral az egészet. Végül így hagyjuk kihűlni. Az apróbb repedések összenyomhatók, a nagyok szebbé tehetők és még a kissé szétterülő sütemények is formába hozhatók.

Ui.: Természetesen amikor már kihűlt, akkor csomagoltam be a süteményeket és mindegyikre ráírtam, hogy milyen ízesítésű ( na jó, egy kicsi rajzot is rábiggyesztettem). Még sokat kell tanulnom szépészet terén, de ez évről évre mutatósabb lesz a bejglim. Majd, ha nagyi leszek, akkorra tökéletessé válik a finomság.






A bejgli utóélete: A fotókat még éjszaka készítettem, ezért nem olyan tökéletesek a képek, de nézzétek el nekem. A szállítás sikeresen megtörtént nagyobb baj nélkül :-) Mindenki örült a finomságoknak, megóvva a megromlástól ( Isten ments!) gyorsan el is pusztítottunk minden apró morzsát.
A képeket a családi bejglikről kicsit késve, de becsatoltam. A legkedvesebb rajongóm saját döntése alapján erre a süteményre tette le a voksát. Ő a család kicsi Zümije, Zéti az unokaöcsim. A karácsonyi ebéd utáni ejtőzéskor a kirakodott sütemények közül egy óvatlan pillanatban megragadta a diós bejglit és tömte is apró szájába. Ez a kép már akkor készült, mikor nővérem beavatkozott a majszolásba és etetni kezdte Zétust. Bocsánat a kép minőségéért, de a lényeg látszik! Szóval ízlik a tesztalanynak és ez nagyon boldoggá tesz!

Utó-utóirat:
Hamarosan kiveszem a fagyasztóból a kísérleti fagyasztott bejglit. Jelentem kisütöttem! 2 hónapnyi fagyasztás után. Tökéletesen szépen megsült a fenti instrukciók és kenegetés alapján. A külseje egy kicsit szárazabb lett, de nem volt nagy különbség a kettő között. Érdemes akár a nagy karácsonyi sütögetésekkor egyet-egyet elrakni a bejgliből a fagyasztó mélyére.




Népszerű bejegyzések